Czym jest fleksitarianizm? – jadłospis, zasady, zalety

Fleksitarianizm, to inaczej nierestrykcyjny wegetarianizm, który zyskuje na popularności wśród osób dbających o zdrowie i dietę. Sprawdź jakie zalety dla zdrowia ma ten sposób odżywiania. 

Czym jest „fleksitarianizm”?

danie wegetariańskie

Nazwa fleksitarianizm pochodzi od angielskich słów: flexible oraz vegetarian i oznacza „elastyczny wegetarianizm”, czyli nierestrykcyjny wegetarianizm lub semiwegetarianizm. 

Takie odżywianie bazuje na znacznym ograniczeniu posiłków mięsnych. W tej diecie mięso jest spożywane okazjonalnie i przed wybuchem epidemii koronawirusa COVID-19 dotyczyło głównie sytuacji takich jak jedzenie poza domem, np. podczas wizyty u przyjaciół, czy rodziny, na przyjęciach lub w podróży. 

W obecnej sytuacji, może sprowadzać się do spożywania ograniczonej ilości posiłków mięsnych w domu, np. tylko raz w tygodniu. Pozostałe posiłki przygotowane są w oparciu o dietę wegetariańską lub wegańską.

Dlaczego warto spróbować przejść na flexitarianizm?

danie wegetariańskie z ryżem

Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców w znaczący sposób przekłada się na wzmocnienie układu odpornościowego co jest szczególnie ważne w dobie pandemii. 

Fleksitarianizm jest idealny, dla osób, które chciałyby znacznie ograniczyć spożycie mięsa, jednak nie do końca odpowiada im ścisła dieta wegetariańska, czy wegańska. Fleksitarianizm zakłada korzystanie z zalet diety wegetariańskiej, przy jednoczesnym dostarczaniu do organizmu składników odżywczych, które można pozyskać tylko z produktów pochodzenia zwierzęcego, np. witaminy B12. 

Ten styl odżywiania pozawala na łagodną zmianę diety, bez drastycznych wyrzeczeń. A elastyczność w doborze menu jest sprzymierzeńcem zmiany.

Jakie są zalety fleksitarianizmu?

Fleksitarianizm zyskuje na popularności nie tylko z uwagi na dobrodziejstwa płynące z diety wegetariańskiej, ale również jego wpływ na ochronę środowiska. Badania naukowe  pokazują, że zmiany w diecie nie tylko pomagają redukować emisje gazów cieplarnianych, ale również poprawiają jakość środowiska przyrodniczego oraz nasze zdrowie. 

Jak podaje portal Nauka o klimacie, „diety zawierające dużo mięsa są najbardziej obciążające dla środowiska, w tym mają największy ślad węglowy”. 
 

Jak przejść na fleksitarianizm?

Ideą fleksitarianizmu jest zwiększenie spożycia produktów roślinnych, bez całkowitej eliminacji mięsa. Istotą zmiany jest dodawanie nowych produktów roślinnych, co sprzyja stopniowemu i naturalnemu eliminowaniu mięsa.

Dodawanie nowych produktów, takich jak soczewica, fasola, groch, orzechy, nasiona, zapewnia nam odpowiednią podaż białka. Ponadto, błonnik rozpuszczalny w wodzie, który jest obecny w soczewicy i fasoli redukuje wchłanianie cholesterolu link co przynosi natychmiastowe efekty dla zdrowia.

danie z ciecierzycą

Orzechy oraz nasiona np. siemię lniane, orzeszki piniowe, sezam, słonecznik,  obfitują w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które powinny znaleźć się w każdej zbilansowanej diecie. Wśród nienasyconych kwasów tłuszczowych znajdują się między innymi kwasy tłuszczowe z grup omega-3 oraz omega-6, których ludzki organizm nie jest w stanie wytwarzać. Kwasy te wpływają korzystnie na pracę komórek mózgowych, wspomagając kojarzenie i zapamiętywanie, a także mają wpływ na funkcjonowanie układu krwionośnego.

Wyniki badań naukowych potwierdzają, że fleksitarianizm w połączeniu z aktywnością fizyczną w znaczny sposób redukuje ryzyko zachorowania na raka piersi, czy prostaty. 


Które mięso jest „najzdrowsze” do spożycia?

Dietetycy i lekarze zgodnym głosem powtarzają, że jeżeli już musimy spożywać mięso, to najzdrowszą opcją jest chude mięso drobiowe pochodzące ze zrównoważonej bądź ekologicznej hodowli. 

Zdecydowanie odradzają spożywanie, takich produktów jak bekon, kiełbasy, salami, szynka, salceson, które zawierają niewiele witamin i minerałów, a niestety bogate są w tłuszcze nasycone, sól oraz szkodliwe dla zdrowia substancje konserwujące. 

Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia pokazują, że spożywanie 50 gramów wysoko przetworzonego mięsa—takiego jak wyżej wspomniano—przyczynia się do powstawania nowotworów jelita grubego. Dlatego warto ograniczyć lub całkowicie wyeliminować spożycie takich produktów. 

W jaki sposób można zapewnić organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych na diecie fleksitariańskiej?

Każda radykalna zmiana diety, szczególnie, gdy dotychczas spożywaliśmy duże ilości mięsa powinna odbyć się po konsultacji z dietetykiem. Po konsultacji otrzymasz dobrze zaplanowany jadłospis na 30 dni z góry wraz z przepisami i listą produktów, potrzebną do przygotowania każdego z posiłków. Tak aby zapewnić Ci odpowiednią ilość witamin, mikroelementów oraz innych niezbędnych substancji odżywczych.

Pierwsze dni nowej diety będą opracowane jako faza przejściowa, która wciąż będzie zawierać pewne ilości mięsa, dopiero kolejna faza będzie przejściem na typową dietę semiwegetariańską.

Przed zmianą diety warto zapoznać też się z przepisami na wegetariańskie posiłki, tak aby poznać różnorodność, które oferuje taka kuchnia. 

Opracowanie: Eunika Bogucka
Photos: Ella Olson from pexels

Artykuły powiązane:

 

Nasz blog "Promocja Zdrowia" ma charakter edukacyjno-informacyjny, ale nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby prezentowane artykuły były poprawne merytorycznie i aktualne, jednak wszelkie decyzje związane z przebiegiem leczenia należą do lekarza oraz pacjenta i powinny być podejmowane po konsultacji ze specjalistą. Zachęcamy do kontaktu z naszymi lekarzami. Nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.