Dieta dla nastolatka na obozie sportowym

Dziś kolejny artykuł z cyklu: Diety dla sportowców. Tym razem skoncentrujemy się na diecie młodego sportowca. Rozmawiamy o przygotowaniu dzieci i młodzieży do wyjazdów na obozy sportowe i kondycyjne. Porad udziela dietetyk NZOZ Revita, pan Maciej Wielgosz.

nastolatki gra w koszykowke
Właściwa dieta jest niezwykle ważna dla każdego nastolatka, szczególnie podczas obozów sportowych i kondycyjnych.

Panie Macieju, jak przygotować nasze dzieci i młodzież do obozu sportowego czy kondycyjnego, aby wróciły zdrowe i w dobrych nastrojach?

Maciej Wielgosz: Przede wszystkim należy przestrzec młodych sportowców przed słodyczami i fast foodami. Owszem, są one wysokoenergetyczne, co mogłoby się wydawać korzystne w okresie zwiększonej aktywności fizycznej, jednak jest to energia w najgorszej formie - cukrów prostych i niskiej jakości tłuszczu. Tego typu produkty są ubogie w witaminy i mikroelementy, na które sportowcy mają zwiększone zapotrzebowanie. Łatwo wyobrazić sobie młodego zawodnika, który cały dzień podjada słodycze, później nie mając już chęci na pełnowartościowy obiad, co szybko kończy się brakiem energii i gorszymi wynikami.

Na obozach ważne jest również żywieniowe wspomaganie regeneracji organizmu. Aby uniknąć przetrenowania w tym wymagającym okresie, trzeba zadbać, aby w każdym posiłku znajdowały się owoce i warzywa, które są naturalnymi źródłami przeciwutleniaczy. Posiadają one zdolność do wyciszania stanu zapalnego powstającego w mięśniach w czasie treningu, przyspieszając tym samym regenerację i zapobiegając „zakwasom”. Udowodniono, że jednym z najlepszych produktów zmniejszających bolesność mięśni jest kurkuma, dlatego warto ją przemycać do potraw, np. w przyprawie curry. Nie można także zapominać o białku w każdym posiłku, dzięki któremu regeneracja mięśni jest w ogóle możliwa!

Z tego wynika, że przed wysłaniem dziecka na obóz kondycyjny, warto udać się do dietetyka, który przedstawi nam zasady właściwego odżywiania się w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania organizmu na energię, białko i przeciwutleniacze?

Maciej Wielgosz: Tak, zdecydowanie polecam konsultację u dietetyka z udziałem każdego młodego człowieka. W tym wieku często jest tak, że młodzież chętniej stosuje się do rad i zaleceń specjalisty, niż do tego, co mówią i przed czym przestrzegają rodzice. Warto skorzystać z takiej porady, dobra dieta dla młodego sportowca nie tylko dostarcza energii i siły w pokonywaniu sportowych wyzwań, ale też zapobiega urazom i kontuzjom!

Dziękuję bardzo. W kolejnym odcinku porozmawiamy o diecie dla pływaków i amatorów sportów wodnych. Zapraszamy wszystkich sportowców amatorów i zawodowców na indywidualne konsultacje dietetyczne do przychodni NZOZ Revita.

Rozmawiała: EBJ

Artykuły powiązane: