Dietetyk kliniczny – kiedy umówić się na wizytę?

Dietetyk kliniczny – Twój specjalista

Rynek konsultacji dietetycznych jest bardzo szeroki. Niestety nie każda z oferowanych usług odpowiada standardom dobrych praktyk ochrony zdrowia. Sprawdź, jak wybrać dobrego specjalistę dietetyki, aby poprawić stan swojego zdrowia. 

O dietetyce klinicznej rozmawiamy dziś ze specjalistą NZOZ Revita, mgr Maciejem Wielgoszem

Czym się zajmuje dietetyk kliniczny?

dietetyk nzoz Revita m.wielgosz
Maciej Wielgosz, dietetyk kliniczny NZOZ Revita

Mgr Maciej Wielgosz: Dietetyk kliniczny to specjalista zajmujący się wykorzystaniem diety we wspomaganiu leczenia chorób, które zależne są od odżywiania lub takich, w których właściwa dieta jest kluczem do osiągnięcia poprawy stanu zdrowia.

Dietetyk kliniczny zajmuje się również prewencją chorób dietozależnych, zapobieganiem niedoborów oraz redukcją masy ciała przy jednoczesnym występowaniu jednostek chorobowych, które ten proces mogą utrudniać.

Jak wygląda praca z dietetykiem klinicznym?

MW: Podobnie jak z dietetykiem ogólnym, czyli opiera się ona na szczegółowym wywiadzie dietetyczno-zdrowotnym, pomiarach antropometrycznych (analiza składu ciała, masy ciała), ustaleniu preferencji żywieniowych np. produktów lubianych i nielubianych, wyznaczenia celu współpracy i stosowaniu rozpisanej przez dietetyka diety. Jednocześnie odbywa się edukacja żywieniowa, żeby zdrowe odżywianie stało się nawykiem, a nie chwilową zmianą podyktowaną jadłospisem. 

Decydując się na wizytę u dietetyka klinicznego, możemy być pewni, że zwróci on szczególną uwagę na wykonane wcześniej badania laboratoryjne, weźmie pod uwagę wszelkie choroby i przypadłości zgłaszane przez pacjenta, a często sam podpowie, co jeszcze warto sprawdzić. Rekomendacja dalszych badań, czy wizyt u specjalistów może być czynnikiem ratującym zdrowie. Jest to niezwykle ważne jeżeli pacjent cierpi np. na nietypowe dolegliwości ze strony układu pokarmowego, czy zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Trzeba pamiętać, że tylko dietetyk kliniczny dopasuje dietę pod stan zdrowia pacjenta, nawet w najtrudniejszych przypadkach, gdy zalecenia w konkretnych jednostkach chorobowych się wykluczają i należy iść na pewne kompromisy, jednocześnie obserwując reakcje organizmu. Dlatego będąc pod opieką dietetyka klinicznego, warto z nim ściśle współpracować i informować go o wszelkich symptomach, postępach i wynikach stosowania diety. Dzięki temu możliwa jest indywidualna modyfikacja jadłospisu oraz zauważalna poprawa stanu zdrowia.

Jak wybrać dobrego dietetyka klinicznego?

MW: Koniecznie trzeba sprawdzić wykształcenie specjalisty, do którego chcemy się udać i wybrać osobę, która posiada odpowiednie kwalifikacje! Niestety zawód dietetyka w Polsce nie jest regulowany prawnie, dlatego tak mianować może się każdy, chociażby kończąc krótki kurs lub nawet bez niego. Tacy dietetycy zazwyczaj nie posiadają specjalistycznej i przekrojowej wiedzy na temat odżywiania, fizjologii człowieka, anatomii, psychodietetyki, farmakologii, patofizjologii, technologii żywności czy chemii żywności. 

Wybierając dietetyka, zwróćmy uwagę na to, aby posiadał wykształcenie wyższe w swojej dziedzinie, najlepiej kierunek Dietetyka, ale są również starsi specjaliści po kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka. Oprócz wyższego wykształcenia wartością dodaną są kursy z żywienia w konkretnych jednostkach chorobowych, czy studia podyplomowe z zakresu dietetyki klinicznej. Jeśli takich informacji nie znajdziemy na stronie gabinetu czy konkretnego specjalisty, zapytajmy go wprost o kwalifikacje zawodowe. 

Kiedy powinniśmy wybrać się na wizytę do dietetyka?

MW: Jak dobrze wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego nie warto czekać do pojawienia się poważnych dolegliwości, tylko zgłosić się do dietetyka przy pojawieniu się pierwszych symptomów, które mogą być związane z dietą. 

Dobrym przykładem jest robienie regularnych badań kontrolnych u lekarza i jeśli wykażą one np. podniesiony poziom cholesterolu lub glukozy we krwi, to warto zacząć interweniować, a nie czekać do momentu, aż stosowanie diety będzie niezbędne do uniknięcia poważnych powikłań. 

Podobnie sprawa ma się ze wzrostem masy ciała. Specjaliści potwierdzają, że początek otyłości nie zaczyna się wtedy gdy ważymy kilkanaście czy kilkadziesiąt kilogramów za dużo. Początkiem otyłości często jest moment, kiedy niekontrolowanie przybierzemy kilka kilogramów i trudno jest nam samemu sobie z nimi poradzić. To jest właśnie ten czas kiedy trzeba zgłosić się do dietetyka, zanim problem urośnie i będziemy musieli zmagać się z otyłością i wynikającymi z niej chorobami metabolicznymi. 

Ponadto do dietetyka klinicznego zgłaszamy się zawsze gdy pojawią się nietypowe dolegliwości ze strony układu pokarmowego, np. biegunki, zaparcia, nadmierne wzdęcia i inne tego typu problemy. W takich przypadkach często sama zmiana diety wystarczy (np. przy prostych zaparciach), a czasem dietetyk zasugeruje zgłoszenie się do lekarza gastroenterologa i diagnozę co jest przyczyną problemu. 

Do dietetyka klinicznego należy również zgłosić się, gdy podejrzewamy u siebie alergie lub nietolerancje pokarmowe albo mamy już je zdiagnozowane, dzięki czemu bez szkody dla odżywienia organizmu będzie możliwe wyeliminowanie drażniących produktów. 

Warto również obserwować mniej oczywiste symptomy sugerujące, że należy zadbać o dietę, np. wypadanie włosów, suchą skórę, plamki na paznokciach, spadki energii, skurcze mięśni itp. Takie objawy potrafią być efektem niedoborów witaminowo-mineralnych, ale też wielu chorób. W wypadku pojawienia się takich symptomów należy oczywiście udać się do lekarza, który zleci podstawową diagnostykę w kierunku wykluczenia poważnych schorzeń. Po wizycie u lekarza dobry dietetyk kliniczny pomoże wyrównać niedobory samą dietą lub niewielką suplementacją. Z własnego doświadczenia wiem, że zgłoszenie się do specjalisty, nawet na samą konsultację przynosi lepsze efekty w żywieniowym leczeniu chorób, niż wprowadzanie zmian na własną rękę.

O czym należy pamiętać w codziennej diecie, aby mieć zdrowy i sprawny układ pokarmowy?

MW: Po pierwsze należy obserwować reakcje własnego organizmu i jeść to co nam służy, jednocześnie odrzucając lub ograniczając produkty gorzej tolerowane przez nasz organizm, najlepiej konsultując to ze specjalistą, aby unikać błędów. Jeśli jednak nic nam nie szkodzi, nie warto niepotrzebnie eliminować grup produktów, ponieważ ułatwia to powstawanie niedoborów. 

Podstawą diety dobrej dla układu pokarmowego powinny być surowe owoce i warzywa, kiszonki, fermentowane produkty mleczne oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Ich funkcjonowanie wspomagają również zdrowe tłuszcze roślinne i tłuste ryby morskie. Unikać powinniśmy wysokoprzetworzonych tłustych i słodkich produktów, oczyszczonych produktów zbożowych, czerwonego, zwłaszcza przetworzonego mięsa, alkoholu, dużych ilości soli, itp. 

Powinniśmy też dzielić posiłki na 4-5 porcji dziennie i nie przejadać się. Ważne jest również picie wody w ilości około 2 litrów dziennie, która zmniejsza ryzyko zaparć. Oczywiście zalecenia zmieniają się w zależności od stanu zdrowia, czy chorób układu pokarmowego i potrafią być w wielu aspektach całkowicie przeciwstawne, jednak ułożenie tego to już zadanie dla dobrego dietetyka klinicznego.

Zachęcamy do wizyty u naszego dietetyka. Pamiętajmy, że samodzielne prowadzenie diety nie jest takie łatwe jak się pozornie wydaje, szczególnie dotyczy to wszelkich dolegliwości i chorób dieto-zależnych. Zapraszamy na wizyty: +48 601 555 644 

Opracowanie: Eunika Bogucka
Zdjęcia: Karolina Moskała oraz
 Anna Tukhfatullina Food Photographer/Stylist z Pexels

Artykuły powiązane:

Nasz blog "Promocja Zdrowia" ma charakter edukacyjno-informacyjny, ale nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby prezentowane artykuły były poprawne merytorycznie i aktualne, jednak wszelkie decyzje związane z przebiegiem leczenia należą do lekarza oraz pacjenta i powinny być podejmowane po konsultacji ze specjalistą. Zachęcamy do kontaktu z naszymi lekarzami. Nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.