Diety dla sportowców – przygotuj się na wędrówki i nordic walking

Wymarzona pogoda zachęca do wyjazdów i aktywności fizycznej. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy cykl artykułów na temat diety dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Co dwa tygodnie nasz dietetyk pan Maciej Wielgosz, będzie przedstawiał najważniejsze zagadnienia związane ze sposobem prawidłowego odżywiania się podczas uprawniania różnych dyscyplin sportowych. Zapraszamy do lektury!

Wiosna w pełni. Dla wielu osób oznacza to powrót do zwiększonej aktywności fizycznej. Jedną z ulubionych form wiosennej i letniej rekreacji są piesze wędrówki po górach lub bardzo popularny nordic walking. Taką aktywność rozpoczynamy najczęściej rano, po śniadaniu - jeżeli jesteśmy na urlopie, lub po południu, po pracy. Co powinno znaleźć się w diecie dla sportowców i osób aktywnych fizycznie? 

zdjecie maciej wielgosz dietetyk
Maciej Wielgosz, dietetyk w NZOZ Revita

Maciej Wielgosz: Niezależnie czy wybieramy się w góry rekreacyjnie, czy jesteśmy wytrawnymi podróżnikami, właściwy posiłek przed wyruszeniem w drogę to podstawa.

Każdy powinien zjeść posiłek składający się z węglowodanów złożonych, białka oraz tłuszczu. Wybierajmy razowe produkty zbożowe, które wolno uwalniają energię, dając długie uczucie sytości i siły do wysiłku, chude mięso, produkty mleczne, ryby lub jaja, które dostarczą białka, dzięki któremu ograniczymy rozpad mięśni oraz lekkostrawne tłuszcze, które nie obciążą naszego układu pokarmowego. Znajdziemy je m.in. w maśle i olejach roślinnych. Do tego wszystkiego dodajmy warzywa i owoce, aby dostarczyć witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy. Świetnie sprawdzi się klasyczna jajecznica z chlebem i pomidorem lub owsianka.

A co zabieramy do plecaka na przekąskę?

To, co weźmiemy do plecaka uzależnione jest od czasu, na jaki wychodzimy w góry. Na krótkie wycieczki wystarczą świeże owoce, np. banany, kanapka z kurczakiem i herbata w termosie. I oczywiście woda! W takich przypadkach nie potrzeba wspierać się czekoladą czy cukierkami, ponieważ nie spalimy na tyle kalorii, żeby trzeba je było intensywnie uzupełniać.

Sprawa wygląda inaczej, gdy wybieramy się na całodzienną wędrówkę po górach. Wtedy należy uzbroić się w produkty, które nie obciążą zbytnio plecaka, a będą wysokoenergetyczne. Świetnie sprawdzą się suszone owoce, orzechy, gorzka czekolada, banany, a także klasycznie kanapki. Możemy pokusić się również o zrobienie domowych batonów zbożowych. Warto wyposażyć się również w dobrej jakości napoje izotoniczne, ponieważ lepiej nawadniają niż woda, a dodatkowo dostarczają energii i traconych z potem elektrolitów.

Czy istnieje coś takiego jak "uniwersalna dieta dla sportowca"?

MW: Zdecydowanie nie. Istnieją pewne ogólne wskazania, lecz każda dieta powinna być dobierana indywidualnie, nie ma czegoś takiego jak "uniwersalna" dieta dla sportowca. Dlatego, zawsze w razie pytań i wątpliwości zachęcam do osobistego kontaktu z dietetykiem. Prawidłowa dieta nie tylko jest ważna, kiedy cierpimy już na poważne dolegliwości, ale również wtedy, gdy czeka nas zwiększony wysiłek fizyczny. Dobry dietetyk pomoże ustalić indywidualny plan żywieniowy oraz przygotuje jadłospis (wraz z przepisami) dopasowany do uprawianej dyscypliny sportu oraz indywidualnych preferencji smakowych.

Dziękuję za cenne porady! W kolejnym artykule napiszemy o diecie dla sportowców: pływaków, surferów oraz amatorów innych sportów wodnych.

Rozmawiała: EBJ

Artykuły powiązane: