A gdyby tak, nikt się nie odchudzał?

Diety, odchudzanie się, poszczenie i oczyszczaniu organizmu. Rozmowa z Maciejem Wielgoszem, dietetykiem, pasjonatem zdrowego stylu życia i sportu, autorem bloga Sport od Kuchni.

zdjecie maciej wielgosz dietetyk
Maciej Wielgosz, dietetyk NZOZ Revita

 

Zacznijmy od tego jaka jest różnica między byciem na diecie, a odchudzaniem się?

 

Maciej Wielgosz: Najprościej mówiąc, dieta to sposób odżywiania się człowieka, czyli to, co zjada przez cały dzień. Jeśli nie wprowadzamy zasadniczych zmian w naszym sposobie odżywiania, to po prostu stosujemy dietę zwyczajową, dlatego można powiedzieć, że na diecie jesteśmy przez całe życie. Gdy pokusimy się już o pewne modyfikacje, to zaczynamy stosować dietę alternatywną, na przykład: wegańską, paleo lub leczniczą np. łatwostrawną.

 

Podstawą odchudzania się jest zmniejszenie ilości kalorii w całodziennym jadłospisie, czyli zastosowanie diety leczniczej, ubogoenergetycznej, ujętej we właściwie zbilansowanym jadłospisie. Jedyną różnicą między tymi dwoma stwierdzeniami jest to, że na diecie się jest zawsze - czy dobrej, czy złej to już zależy od nawyków - a odchudza się okresowo. Dlatego nie ma co się bać słowa „dieta”, bo na diecie jest się nawet wtedy, gdy zjada się trzeciego z kolei hamburgera!

 

Zatem co by się stało gdyby wszyscy nagle przestali się odchudzać i dbać o masę ciała? Każdy by jadł i pił co chce, kiedy chce oraz ile chce?

 

MW: Na pewno przez pewien czas byłoby bardzo przyjemnie, ponieważ wysokokaloryczne produkty zawierające cukier i tłuszcz powodują zwiększone uwalnianie hormonów szczęścia, jednak w dłuższej perspektywie takie postępowanie odbiłoby się tragicznie na naszej sylwetce, a przede wszystkim na zdrowiu. Mało znanym faktem jest, że tkanka tłuszczowa, a w szczególności ta nagromadzona w okolicach brzucha, jest odpowiedzialna za wytwarzanie szeregu rozmaitych hormonów. Gdy mamy jej nadmiar, funkcja ta ulega rozregulowaniu co w efekcie prowadzi do szeregu chorób dietozależnych, takich jak zespół metaboliczny i jego powikłania.

 

Zespół metaboliczny czyli ….?

 

MW: Do zespołu metabolicznego należą następujące przypadłości: insulinooporność, która może rozwinąć się w cukrzycę, nadciśnienie, otyłość brzuszna i zaburzony profil lipidowy. Nieleczone będą sprzyjać powstawaniu kolejnych chorób, takich jak: miażdżyca prowadząca do zawałów i udarów, dna moczanowa, lub powikłania cukrzycy czyli uszkodzenia nerek, wzroku lub trudno gojące się rany.

 

Czyli masa ciała ma istotny wpływ na nasze zdrowie. Co jeszcze?

waga odchudzanie
Masa ciała ma istotny wpływ na nasze zdrowie.

 

MW: Bardzo ważny jest skład diety. Spożywanie wysokoprzetworzonych produktów: fast-foody, słodycze, słone przekąski, mała ilość warzyw i owoców, ryb, orzechów i nasion (naturalnych źródeł kwasów omega-3), produktów mlecznych lub ich zamienników czy pełnoziarnistych produktów zbożowych - sprzyja powstawaniu nowotworów, chorób układu krążenia, osteoporozy, próchnicy, zaparć, a także chorób wynikających z niedoborów witamin i składników mineralnych.

 

Udowodniono również, że jakość diety ma także wpływ na coraz częściej występujące choroby autoimmunologiczne: Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca, stwardnienie rozsiane czy cukrzyca typu I. Rola diety w leczeniu tych schorzeń z roku na rok jest coraz lepiej znana, a jej stosowanie przynosi widoczne efekty.

 

Wiemy już, że w pierwszym okresie jedzenia bez ograniczeń pojawiłaby się euforia i dobre samopoczucie, jednak tuż za nimi wkrótce pojawiłyby się różne dolegliwości zdrowotne.

 

MW: Dolegliwości zdrowotne, ale też i inne problemy. Nadwaga i otyłość ma szeroki wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa. Osoby otyłe częściej chorują, wydają więcej pieniędzy na leczenie, ich masa ciała utrudnia codzienne funkcjonowanie i czerpanie przyjemności z życia, szybciej się męczą i niestety szybciej umierają, często w młodym wieku. Dlatego warto pomyśleć nie tylko o komforcie swojego życia, ale także o najbliższych, którzy dłużej będą mogli cieszyć się ukochanymi rodzicami i dziadkami.

 

Niewłaściwe odżywianie rzutuje także na życie zawodowe. Niedobory składników odżywczych są przyczyną braku energii, ciągłego zmęczenia, a często także złego nastroju i rozdrażnienia. W takim stanie trudno jest efektywnie pracować.

 

Jeżeli już podjęliśmy decyzję o zmianie diety lub chcemy się odchudzać, jakich błędów powinniśmy unikać?

 

MW: Przede wszystkim pokusy zbytniego ograniczania kalorii w oczekiwaniu na bardzo szybkie efekty. Taka dieta będzie skuteczna przez krótki czas, lecz szybko przestaniemy chudnąć, a z czasem pojawi się efekt jo-jo i wrócimy do punktu wyjścia. To skłania do szukania kolejnych "diet cud", a gdy i one nie przynoszą skutków - dodatkowo rozregulowując nasz metabolizm - szybko się zniechęcamy i porzucamy wszelkie postanowienia z myślą, że i tak przecież nie da się schudnąć!

 

Co robić gdy wpadniemy w taką pułapkę?

 

MW: Bardzo ważne jest odpowiednie zbilansowanie jadłospisu, odpowiednia kaloryczność i skład diety. Zastosowanie planu żywieniowego od dietetyka jest najlepszą drogą do utraty kilogramów w sposób zdrowy i na długi czas.

 

Na co jeszcze powinniśmy uważać przy zmianie diety?

 

MW: Niebezpieczne mogą być produkty typu "light", które często jedynie w niewielkim stopniu mają obniżoną kaloryczność. Tłuszcz usunięty z produktu zastąpiony jest cukrem oraz licznymi dodatkami do żywności. W takich przypadkach zwykle czujemy się usprawiedliwieni, że jemy produkt zdrowy, dietetyczny, spożywając go tym samym więcej i przyjmując więcej kalorii, niż gdybyśmy zjedli z umiarem klasyczną wersję.

 

Nie warto również stosować diet opartych na suplementach zastępujących posiłki. Pozwalają one schudnąć, jednak nie uczą zdrowych nawyków i po ich odstawieniu szybko wracamy do starego sposobu żywienia, znów przybierając na wadze.

 

Dlaczego tak wiele osób rozpoczyna odchudzanie na wiosnę?

 

MW: Według moich obserwacji, przyczyną takiego zainteresowania dietą odchudzającą na wiosnę jest bliska perspektywa lata. Wyjazdy na plażę, bardziej odkryte ubrania, planowane wyjazdy, gdzie potrzebna jest dobra kondycja fizyczna - to wszystko skłania do odchudzania. Nie da się ukryć, że na wiosnę łatwiej jest się odchudzać, niż w inne pory roku. Mnogość warzyw i owoców zachęca do stosowania zdrowej diety, lepsza pogoda, mniejszy smog i dłuższe dni ułatwiają rozpoczęcie treningów na świeżym powietrzu, a lepszy nastrój w czasie tego okresu wzmaga motywację.

 

Duże i gwałtowne zmiany w życiu zawsze są trudne w realizacji, od czego warto zacząć, aby odnieść sukces w zmianie nawyków i przyzwyczajeń?

 

MW: Najlepiej przyjść do dietetyka. Jako specjalista w swojej dziedzinie wyjaśni wszystkie kwestie związane z dietą, rozwieje wątpliwości, ułoży indywidualny jadłospis, dostosowany do stanu zdrowia, gustu i trybu życia oraz udzieli wsparcia psychicznego w tym okresie. Taka współpraca znacznie ułatwia trwałą zmianę nawyków, ponieważ dietetyk wskaże, w jaki sposób je wprowadzić, aby nie były zbyt obciążające, a wciąż skuteczne.

 

Na koniec proszę nam powiedzieć jak wygląda wizyta u dietetyka? Ile czasu musimy na nią poświęcić?

 

MW: Wizyta u dietetyka składa się z kilku etapów. Na początku dokonuję analizy składu ciała, co pozwala na poznanie takich parametrów jak zawartość mięśni, tkanki tłuszczowej, wody, okołonarządowej tkanki tłuszczowej czy wieku metabolicznego. Następnie przeprowadzam podstawowy wywiad zdrowotny, przeglądam wyniki badań, które pacjent przyniesie na wizytę, dowiaduję się co pacjent chce osiągnąć, zbieram wywiad żywieniowy na temat obecnych nawyków i identyfikuję ewentualną przyczynę problemu. Pytam również, jakie produkty pacjent lubi i nie lubi oraz jaki prowadzi tryb życia, aby odpowiednio dostosować jadłospis. Następnym etapem jest wyznaczenie krótko i długoterminowych celów, postawienie wstępnych założeń diety, a później pozostaje już tylko oczekiwanie na plan żywieniowy, który dostarczam w przeciągu kilku dni. Czas wizyty to około 45 minut.

 

Dziś dziękuję za rozmowę. Przy kolejnym spotkaniu porozmawiamy o modnym ostatnio oczyszczaniu organizmu i poszczeniu.

 

MW:Ja również dziękuję i zapraszam na konsultacje.

 

Rozmawiała: Eunika Bogucka-Jamka

 

Artykuły powiązane: