Jak zachować spokój w czasie Świąt?

Zastanawiasz się jak przeżyć święta i nie zwariować? Oto kilka rad, które pomogą Ci zachować spokój w czasie świąt.

Jak zachować spokój w czasie świąt?

Spotkania wigilijne i świąteczne budzą wiele radości i emocji, ale dla wielu mogą być źródłem stresu i napięcia, szczególnie gdy to my gościmy rodzinę, bądź przyjaciół na uroczystej wieczerzy.

Stres może być wywołany koniecznością robienia dużych zakupów, gotowania, sprzątania, wydatkami, ale również trudnymi tematami, które mniej rozważni krewni mogą poruszyć, akurat przy wigilijnym stole. Ehhh …

Choć nie mamy wpływu no to, co ktoś powie lub zrobi, to z pewnością możemy zredukować stres związany z przygotowaniem posiłków i przebiegiem samej kolacji. 

Jak opanować przygotowanie świątecznego menu?

 

dekoracje swiateczne na stole

 

1. Planując wigilijną kolację, zrób listę osób, które będą obecne.

Najczęściej planujemy podanie tradycyjnych potraw. Jednak w naszym otoczeniu, mamy coraz więcej krewnych i bliskich będących na różnego rodzaju dietach np. wegetariańskiej, wegańskiej, paleo, bezglutenowej, bezmlecznej, czy innej. 

Dlatego warto zrobić listę osób, które chcemy zaprosić i od razu upewnić się, czy stan zdrowia danej osoby lub jej styl życia, nie wykluczają pewnych produktów. W ten sposób unikniemy niezręcznej i stresującej sytuacji, gdy nasz gość siedzi nad prawie pustym talerzem lub wydłubuje z dań produkty, których musi unikać. 

2. Jeśli organizujesz duże spotkanie, nie musisz gotować wielu dań dopasowanych do indywidualnych potrzeb każdego z gości.

Tutaj warto zapamiętać jedną prostą regułę: łatwiej jest dodać coś do potrawy, niż to z niej usunąć. Czyli np. masło, mleko, śmietanę, możemy dodać do potrawy na końcu, kiedy odłożymy już odpowiednią porcję dla osoby np. na diecie bezmlecznej. 

Jeżeli jest to zbyt skomplikowane lub niemożliwe to poproś taką osobę o przygotowanie i przyniesienie swojego dania, którym będzie mogła poczęstować również innych uczestników spotkania.

3. Rozważ zorganizowanie „składkowej” Wigilii.

Bez względu, czy spotkanie jest małe, czy duże, zawsze możesz zorganizować „składkową” Wigilię. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się, gdy Twoja rodzina lub przyjaciele, to osoby o skrajnie różnych preferencjach smakowych i dietetycznych. 

Poproś każdego o przyniesienie swojej ulubionej potrawy. W ten sposób nikt nie będzie głodny i niezadowolony, że został pominięty, a część dań z pewnością okaże się dobra i „bezpieczna” dla co najmniej kilku osób. 

4. Nie musisz próbować ani zachęcać innych do spróbowania wszystkich dań.

Wielu z nas doświadczyło sytuacji, gdy bliskie nam osoby nieustannie zachęcały lub wręcz zmuszały nas do spróbowania wszystkiego, bądź do nakładania sobie kolejnych dokładek. Taka presja może popsuć nawet najlepszą atmosferę lub skończyć się bólem brzucha i groźnym dla zdrowia przejedzeniem.

Odmowa przyjęcia dokładki lub spróbowania każdego dania nie powinna być przyjmowana jako krytyka stylu gotowania, bądź niedocenianie wysiłku włożonego w przygotowanie spotkania. Takich sytuacji nie należy brać do siebie! Każdy jest sam odpowiedzialny za swoje zdrowie i samopoczucie i trzeba mu na to pozwolić. 

Jak zapanować nad atmosferą spotkania świątecznego?

Oprócz sprzątania, kupowania prezentów i gotowania, pomyśl wcześniej o tym, jak zapewnić dobrą atmosferę w trakcie rozmów.

Jako gospodarze możecie zawczasu pomyśleć o tematach, które sprzyjają jednoczeniu rodziny i przyjaciół, niż jej dzieleniu. Jeżeli przy stole jeden z krewnych zacznie dryfować w stronę „niebezpiecznych” tematów, to masz prawo to zmienić, grzecznie przerywając. Spotkania świąteczne to nie jest dobry czas na rozwiązywanie rodzinnych problemów i każdy powinien to uszanować. 

Tematy neutralne, na które możesz przekierować rozmowę to:

  • sukcesy, które spotkały twoich bliskich w minionym roku,
  • ich plany i marzenia do zrealizowania w nadchodzącym roku,
  • rzeczy i zdarzenia, za które są wdzięczni,
  • zainteresowania i hobby, szczególnie jeżeli ktoś rozwija jakąś pasję, o której może opowiedzieć,
  • ciekawe miejsca do odwiedzenia,
  • przeczytane książki, obejrzane filmy, wystawy, czy spektakle warte polecenia.

Unikaj tematów związanych z:

  • Życiem osobistym, szczególnie brakiem partnera, czy dzieci lub innych przykrych wydarzeń, które można omówić na osobności i przy innej okazji. Nawet życzliwa troska, wyrażona na forum rodziny, może w takiej chwili uczynić więcej złego, niż dobrego.
     
  • Polityką, rasą, orientacją seksualną, czy praktykami religijnymi lub ich brakiem — takie tematy zawsze dzielą, nie łączą. Pamiętaj, że partnerzy np. twoich dorosłych już dzieci, mogą pochodzić z zupełnie innych środowisk i mogą mieć odrębne przekonania. 
     
  • Unikaj krytykowania i komentowania czyichś wyborów życiowych i planów. Jeśli uważasz je za błędne, powstrzymaj się z wyrażaniem swojej opinii w trakcie takiego spotkania. Szczególnie wrażliwe na taką krytykę są nastolatki. Bardzo łatwo je zranić. Nie podcinaj im skrzydeł, nawet jeżeli jesteś kochającą babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem, czy innym krewnym! 

Opracowanie: Eunika Bogucka
Photo by Pixabay an
Gary Spears from Pexels

Artykuły powiązane:

Nasz blog "Promocja Zdrowia" ma charakter edukacyjno-informacyjny, ale nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby prezentowane artykuły były poprawne merytorycznie i aktualne, jednak wszelkie decyzje związane z przebiegiem leczenia należą do lekarza oraz pacjenta i powinny być podejmowane po konsultacji ze specjalistą. Zachęcamy do kontaktu z naszymi lekarzami. Nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.