Jak zachować spokój w czasie Świąt?

Czy możliwe jest zachowanie spokoju w okresie Świąt?

Spotkania wigilijne i świąteczne budzą wiele radości i emocji, ale dla wielu mogą być źródłem stresu i napięcia, szczególnie gdy to my gościmy rodzinę, bądź przyjaciół na uroczystej wieczerzy. Ponadto, wyzwania ekonomiczne i pogłębiający się kryzys, z którymi boryka się coraz większa część społeczeństwa dostarcza dodatkowych zmartwień. 

Stres może być wywołany nie tylko większymi wydatkami, gotowaniem, sprzątaniem, ale również trudnymi tematami, które mniej rozważni krewni mogą poruszyć przy wigilijnym stole. Choć nie mamy wpływu na to, co ktoś powie lub zrobi, to z pewnością możemy sobie pomóc z opanowaniem logistyki posiłków i przebiegiem samej kolacji, tak aby zachować bezpieczne granice i życzliwą atmosferę. 

Jak opanować przygotowanie świątecznego menu?

rodzina przy świątecznym stole
Zorganizowanie spotkania Świątecznego w trudnych czasach może być nie lada wyzwaniem.

1. Planując wigilijną kolację, zrób listę osób, które będą obecne.

Jak co roku prawdopodobnie planujecie podać tradycyjne potrawy, które od lat goszczą na waszych stołach. Jednak świat się zmienia, lata lecą, a w naszym otoczeniu, mamy coraz więcej osób będących na różnego rodzaju dietach np. bezglutenowej, wegetariańskiej, paleo czy innej. Dlatego warto zrobić listę osób, które chcemy zaprosić i od razu upewnić się, czy stan zdrowia danej osoby lub jej styl życia, nie wykluczają pewnych produktów. W ten sposób unikniemy niezręcznej i stresującej sytuacji, gdy nasz gość siedzi nad prawie pustym talerzem lub "wydłubuje" produkty, których nie chce lub nie może jeść. 

2. Jeśli organizujesz duże spotkanie, nie musisz gotować wielu dań dopasowanych do indywidualnych potrzeb każdego z gości.

Tutaj warto zapamiętać jedną zasadę: łatwiej jest dodać coś do potrawy, niż to z niej usunąć. Czyli np. masło, czy śmietanę, możemy dodać do potrawy na końcu, kiedy odłożymy już odpowiednią porcję dla osoby np. na diecie bezmlecznej. Jeżeli jest to zbyt skomplikowane do wykonania to poproś taką osobę o przygotowanie i przyniesienie swojego dania, którym będzie mogła poczęstować również innych uczestników spotkania. Wiele osób chętnie spróbuje czegoś nowego.

3. Rozważ zorganizowanie „składkowej” Wigilii.

Bez względu, czy spotkanie jest małe, czy duże, zawsze możesz zorganizować „składkową” Wigilię. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się, gdy Twoja rodzina lub przyjaciele, to osoby o skrajnie różnych preferencjach smakowych i dietetycznych. Poproś każdego o przyniesienie swojej ulubionej potrawy. W ten sposób nikt nie będzie głodny, ani pominięty ze względu na swoje wybory dietetyczne, a część dań z pewnością stanie się dodatkową atrakcją dla co najmniej kilku osób. 

4. Nie musisz próbować wszystkich dań, ani zachęcać innych do robienia tego

Wielu z nas doświadczyło sytuacji, gdy bliskie nam osoby namolnie zachęcały nas do spróbowania wszystkich dań, bądź do nakładania sobie kolejnych porcji. Taka presja może popsuć nawet najlepszą atmosferę lub skończyć się bólem brzucha i groźnym dla zdrowia przejedzeniem. Odmowa przyjęcia dokładki lub spróbowania każdego dania nie powinna być przyjmowana jako niedocenianie wysiłku włożonego w przygotowanie spotkania. Takich sytuacji nie należy brać do siebie! Każdy jest odpowiedzialny za swoje zdrowie i samopoczucie i trzeba mu na to pozwolić. Odmowa przyjęcia kolejnej dokładki jest formą dbania o swoje własne granice i należy to uszanować.

Jak zapanować nad atmosferą spotkania świątecznego?

Oprócz sprzątania, kupowania prezentów i gotowania, pomyśl wcześniej o tym, jak zapewnić dobrą atmosferę w trakcie rozmów.

Jako gospodarze możecie zawczasu pomyśleć o tematach, które sprzyjają jednoczeniu rodziny i przyjaciół, niż jej dzieleniu. Jeżeli przy stole jeden z krewnych zacznie dryfować w stronę „niebezpiecznych” tematów, to masz prawo to zmienić, grzecznie przerywając. Spotkania świąteczne to nie jest dobry czas na rozwiązywanie rodzinnych problemów i każdy powinien to uszanować. 

Tematy neutralne, na które możesz przekierować rozmowę to:

  • sukcesy, które spotkały twoich bliskich w minionym roku,
  • ich plany i marzenia do zrealizowania w nadchodzącym roku,
  • rzeczy i zdarzenia, za które są wdzięczni,
  • zainteresowania i hobby, szczególnie jeżeli ktoś rozwija jakąś pasję, o której może opowiedzieć,
  • ciekawe miejsca do odwiedzenia,
  • przeczytane książki, obejrzane filmy, wystawy, czy spektakle warte polecenia.

Unikaj tematów związanych z:

  • Życiem osobistym, szczególnie brakiem partnera, czy dzieci lub innych przykrych wydarzeń, które można omówić na osobności i przy innej okazji. Nawet życzliwa troska, wyrażona na forum rodziny, może w takiej chwili uczynić więcej złego, niż dobrego.
     
  • Unikaj krytykowania i komentowania czyichś wyborów życiowych i planów. Jeśli uważasz je za błędne, powstrzymaj się z wyrażaniem swojej opinii w trakcie tego spotkania. Pamiętaj, szczególnie wrażliwe na krytykę są nastolatki. Bardzo łatwo je zranić. Nie podcinaj im skrzydeł, nawet jeżeli jesteś kochającą babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem, czy innym krewnym! 
  • Polityką, rasą, orientacją seksualną, czy praktykami religijnymi lub ich brakiem — takie tematy zawsze dzielą, nie łączą. Pamiętaj, że partnerzy np. twoich dorosłych już dzieci, mogą pochodzić z zupełnie innych środowisk i mogą mieć odrębne przekonania. 

 

Jeżeli Twoja sytuacja rodzinna jest szczególnie trudna, sięgnij po pomoc! Jeżeli znasz kogoś, kto potrzebuje pomocy psychologicznej, lub psychiatrycznej pomóż mu ją uzyskać, udziel wsparcia, udostępnij kontakt. Skontaktuj się z psychoterapeutą lub naszym psychiatrą +48 601 555 644

Opracowanie: Eunika Bogucka
Zdjęcie: Pexles.com

Artykuły powiązane:

Opublikowano: 07.12.2022

Nasz blog "Promocja Zdrowia" ma charakter edukacyjno-informacyjny, ale nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby prezentowane artykuły były poprawne merytorycznie i aktualne, jednak wszelkie decyzje związane z przebiegiem leczenia należą do lekarza oraz pacjenta i powinny być podejmowane po konsultacji ze specjalistą. Zachęcamy do kontaktu z naszymi lekarzami. Nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.