Najlepsza dieta dla sportowców: pływaków, żeglarzy, kajakarzy i surferów

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje i czas urlopów. Wielu z nas będzie wówczas korzystać ze sportów wodnych. Bez względu czy uprawiamy sport amatorsko, czy wyczynowo warto przygotować swój organizm nie tylko kondycyjnie, ale również od strony diety. Szczególnie dotyczy to dzieci i młodzieży wyjeżdżającej na obozy kondycyjne czy sportowe. Fachowych porad w tym zakresie udzieli nasz dietetyk, pan Maciej Wielgosz. Jeżeli po przeczytaniu artykułu będziesz mieć jakieś pytania bądź wątpliwości – umów się na wizytę do naszego specjalisty. Poprzedni artykuł o diecie dla sportowców i osób aktywnych fizycznie możesz przeczytać tu.

Ludzie mawiają „z suchej studni wody nie naczerpiesz …”, czyli parafrazując, bez odpowiedniej diety nie będzie wyników i osiągnięć sportowych, a wręcz mogą pojawić się kontuzje, urazy, omdlenia itp. O czym oprócz bezpieczeństwa należy pamiętać podczas pływania?

portret Maciej Wielgosz dietetyk
Maciej Wielgosz, dietetyk NZOZ Revita

Maciej Wielgosz: Wszystko zależy, czy korzystamy z kąpieli okazjonalnie, czy trenujemy pływanie zawodowo. Przy urlopowych wizytach nad morzem, jeziorem czy rzeką, należy przede wszystkim pamiętać o właściwym nawodnieniu. Wysoka letnia temperatura znacznie wzmaga pocenie, zwłaszcza jeśli planujemy się również opalać. Skutkuje to szybką utratą wody i elektrolitów, co objawia się osłabieniem, bólem i zawrotami głowy. Aby temu przeciwdziałać, należy regularnie pić wodę, a w przypadku bardzo wysokich temperatur można wspomagać się napojami izotonicznymi.

Na plaży często trudno jest zadbać o zdrowy posiłek, ponieważ w kurortach królują hot-dogi, gofry i zapiekanki, których jedzenie może przynieść kilka nadprogramowych kilogramów po powrocie z urlopu. Najlepszym rozwiązaniem jest zaopatrzyć się we własne lekkostrawne produkty i posiłki, które nie obciążą układu pokarmowego i nie wywołają nieprzyjemnych odczuć po wejściu do wody, a także będą źródłem kalorii w czasie tego wymagającego fizycznie dnia. Świetnie sprawdzą się świeże owoce i warzywa (dodatkowe źródło wody), kanapki, sałatki z kaszą, warzywami, serem lub mięsem, jogurt z płatkami, a także orzechy i pestki.

Jaka dieta jest najlepsza dla sportowców zawodowych np. pływaków?

Inaczej sprawa wygląda u zawodowców trenujących na basenach. W ich przypadku najważniejsza jest odpowiednio duża podaż kalorii. Rozbudowana masa mięśniowa zawodników, opór wody przy każdym ruchu i długotrwałe treningi - tym charakteryzuje się pływanie. Aby temu sprostać, należy zadbać o regularne, częste, wysokoenergetyczne posiłki, które pozwolą zachowywać i budować tkankę mięśniową oraz dostarczą sił do ciągłego wysiłku. Jednak, aby budować mięśnie, same kalorie nie wystarczą, ważne jest również białko, które powinno się znaleźć w każdym posiłku i pochodzić z pełnowartościowych źródeł, tj. mięsa, nabiału, jaj, ryb lub nasion roślin strączkowych. Ze względu na wysoką energetyczność, tłuszcz jest niezwykle przydatnym składnikiem w diecie pływaka, jednak należy ograniczyć jego ilość w posiłku przed treningowym, ze względu na ciężkostrawny charakter oraz konieczności dostarczenia dużej ilości tlenu niezbędnego do jego spalenia, co w czasie pływania może okazać się kłopotliwe.

A co ze sportami typu wioślarstwo, żeglarstwo, windsurfing, kajaki? Jakie są wskazania dla tych osób?

Tutaj wskazania podobne są do tych dla zawodowych pływaków trenujących na basenach. W tych sportach, oprócz wymaganej umiejętności doskonałego pływania wymagany jest też rozwój szybkości, siły i wytrzymałości. Żeglarze oprócz dużej siły fizycznej, dodatkowo muszą posiadać doskonałą orientację w przestrzeni oraz wytrzymałość psychiczną. Zatem szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wspieranie prawidłowej pracy układu nerwowego. Zalecane jest uzupełnianie diety dla sportowca  witaminą B6, lecytyną. Przy zawodowym uprawianiu sportów wodnych konsultacja z dietetykiem jest niezbędna, ponieważ procesy zachodzące w organizmie przy tak intensywnym uprawianiu sportu mogą uczynić duże spustoszenie.

Ostatnie pytanie, czy ma pan jakąś ogólną radę dla wszystkich „wodniaków”?

Tak, jest to na pewno bezwzględne unikanie alkoholu. Powszechnym błędem jest np. wieczorne picie piwa przy ognisku czy grillu po całym dniu pływania na kajaku. Alkohol nie tylko ma działanie odwadniające, ale również wypłukuje z organizmu cenne minerały i substancje odżywcze. Mówiąc wprost, jest substancją toksyczną dla organizmu. Spływ kajakowy poprzedzony wieczorną imprezą, może się dla nas naprawdę tragicznie skończyć!

Dziękuję za rozmowę. W kolejnej części porozmawiamy o przygotowaniu dzieci i młodzieży do wyjazdów na obozy sportowe i kondycyjne. Zapraszamy do lektury!

Dziękuję również i zapraszam na konsultacje.

Rozmawiała: EBJ

Artykuły powiązane: