Sport i wysiłek fizyczny w cukrzycy

Wysiłek fizyczny jest bardzo ważnym elementem leczenia cukrzycy

Codzienna, umiarkowana aktywność fizyczna przynosi nieocenione korzyści w walce z chorobą, szczególnie wśród osób prowadzących siedzący tryb życia.

Najważniejsze z nich to:

  • ogólne usprawnienie i poprawa wydolności organizmu,
  • redukcja masy ciała,
  • zwiększenie wrażliwości na insulinę,
  • lepsza kontrola glikemii oraz poprawa profilu lipidowego.
  • poprawa nastroju, szczególnie u osób z depresją wywołaną chorobą,

Większość pacjentów bez obaw może udać się na codzienny półgodzinny spacer w średnim tempie lub rekreacyjną jazdę na rowerze. W sezonie zimowym jazdę na rowerze tradycyjnym warto zastąpić jazdą na rowerze stacjonarnym lub ćwiczeniami na orbitreku, dostępnym w każdej siłowni.

Ważne jest aby wysiłek był regularny, podejmowany co najmniej trzy razy w tygodniu i adekwatny do Twoich możliwości. Wtedy przynosi on spodziewane korzyści.  

plywanie w basenie

Wg zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego:

Najbardziej odpowiednią formą wysiłku w grupie chorych na cukrzycę typu 2 w wieku poniżej 65 roku życia z nadwagą jest szybki (do zadyszki) spacer, 3–5 razy w tygodniu (ok. 150 min tygodniowo).”  Może mieć on formę popularnego „nordic walking.

Osoby młodsze, bez istotnych przeciwwskazań, uprawiające sport regularnie zachęcane są do utrzymywania wysokiej aktywności fizycznej. Pamiętaj jednak, aby skonsultować się z Twoim lekarzem prowadzącym i uzyskać informacje na temat efektu glikemicznego wywołanego różnymi typami aktywności fizycznej. Jeśli nie posiadasz lekarza prowadzącego lub chciałbyś go zmienić, nasza przychodnia oferuje konsultacje diabetologiczne zarówno w ramach kontraktu z NFZ, jak i wizyty prywatne.

Przygotowanie do ćwiczeń u osób z cukrzycą 

Przed podjęciem ćwiczeń zjedz dodatkowy, niewielki posiłek dopasowany do Twojej diety cukrzycowej. Jeśli planujesz bardziej intensywne uprawianie sportu, pamiętaj o 5-10 minutowej rozgrzewce, a po jego zakończeniu o ćwiczeniach wyciszających. Koniecznie zadbaj o dostarczenie odpowiedniej ilości płynów, szczególnie gdy temperatura w pomieszczeniu lub na zewnątrz jest wysoka. Nigdy nie podejmuj zwiększonego wysiłku po spożyciu alkoholu, zwiększasz wtedy ryzyko hipoglikemii. Zadbaj także o wygodne obuwie i odpowiednią higienę stóp.

Jeśli jesteś pacjentem po 35 roku życia, który dotychczas prowadził siedzący tryb życia i zamierzasz znacznie zwiększyć wysiłek fizyczny, skonsultuj się z lekarzem. Twój specjalista powie Ci o zasadach oznaczania wartości glikemii przy zwiększonym wysiłku fizycznym, ewentualnej redukcji dawki insuliny oraz oceni czy nie ma istotnych przeciwwskazań do uprawiania wybranego przez Ciebie sportu.

Co z uprawianiem sportów wyczynowych przez cukrzyków?

Uprawianie sportu wyczynowego przez osoby chore na cukrzycę jest sporym wyzwaniem, ale nie jest rzeczą niemożliwą. Dowodem na to są wyniki i sukcesy znanych sportowców chorych na cukrzycę. Najbardziej znanym polskim sportowcem jest Michał Jeliński, wioślarz, czterokrotny mistrz świata, mistrz olimpijski z Pekinu, chorujący na cukrzycę typu 1. Inni wybitni sportowcy to: Gary Hall Jr. - amerykański pływak, multimedalista olimpijski; Sir Steven Redgrave - brytyjski wioślarz, pięciokrotny mistrz olimpijski; Kris Freeman - jeden z najlepszych narciarzy biegowych w USA; Ayden Byle - światowej sławy biegacz z USA, Chris Dudley - koszykarz ligi NBA i inni.

Uprawianie sportu wyczynowego, wymaga bardzo dużego zaangażowania, motywacji oraz niezwykłej samodyscypliny chorego. Niezbędna jest również współpraca zespołu specjalistów. Jednak sportowe kariery tych osób pokazują, że rozpoznanie choroby nie oznacza pogorszenia jakości życia. Wręcz przeciwnie, osoby chore na cukrzycę mogą nadal realizować swoje pasje, marzenia i osiągać sukcesy na miarę innych, zdrowych osób.

Opracowanie: Eunika Bogucka-Jamka
Konsultacja merytoryczna: lek. Henryk Helon

Materiał przygotowany na podstawie zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego

Jeśli chorujesz na cukrzycę i szukasz dobrego diabetologa, skontaktuj się z nami!

Artykuły powiązane: