Jak uniknąć kontuzji podczas zimowych upadków?

Gdy na chodnikach śnieg i lód, nietrudno o upadki i kontuzje. Zapytaliśmy lekarza ortopedę, jak uchronić się przed takimi wypadkami. Zapraszamy do lektury!

Zimowe upadki. Poznaj proste sposoby na uniknięcie kontuzji

Śnieg, lód, plucha to typowe warunki pogodowe w zimie. Na oblodzonym i zaśnieżonym chodniku nie trudno o poślizgnięcie się, utratę równowagi i wypadek. O tym, jak zapobiegać zimowym kontuzjom w mieście rozmawiamy z lekarzem Krzysztofem Szymańskim, chirurgiem ortopedą.

znak uwaga slisko

Panie doktorze, co może nam się przydarzyć w zimie?

Lek. Krzysztof Szymański: Urazy, z którymi często zgłaszają się pacjenci w zimie to kontuzje stawów. Są one wynikiem poślizgnięć i upadków na oblodzonym chodniku. Najczęściej są to skręcenia stawów skokowych, czyli kostki, nadgarstków i kolan.

Co robić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takich kontuzji?

KS: Po pierwsze zadbać o odpowiednie obuwie. Zimowe buty powinny być nie tylko ciepłe, ale również dobrze stabilizujące okolice kostek, z gumową podeszwą oraz bieżnikiem. Tylko takie obuwie zapewnia dobrą przyczepność na oblodzonych powierzchniach. Niewskazane są buty o gładkich podeszwach lub na wysokim obcasie!

Poza tym, przez cały rok trzeba dbać o formę. Nie chodzi tu o wyczerpujące i czasochłonne treningi sportowe, ale dbanie o dobrą sprawność fizyczną. Czyli przez cały rok trzeba wzmacniać mięśnie pleców, brzucha, nóg, wykonywać proste ćwiczenia równoważne i koordynacyjne. Pomagają w tym np. taniec, pływanie, pilates, intensywne spacery przez 30-40 minut, dające uczucie zmęczenia.

Dzięki takiej całorocznej aktywności będziemy pewniej stąpać po śliskich powierzchniach i nawet gdy upadniemy, silne mięśnie pomogą zminimalizować urazy stawów.

A czy dieta może pomagać w zapobieganiu upadkom?

KS: Dieta ma istotny wpływ na stan naszych kości, stawów i mięśni. I to nie tylko w wieku, gdy pojawiają się pierwsze problemy, ale również w młodszych latach. Mocne kości i stawy, to mniejsze ryzyko upadku. Dieta powinna zawierać odpowiednie ilości wapnia, białka, oraz witamin.

W okresie zimowym, z powodu braku odpowiedniego nasłonecznienia, konieczna jest suplementacja witaminy D. O dobór odpowiedniego suplementu warto zapytać lekarza ponieważ niedobory tej witaminy występujące u dzieci czy młodzieży są inne niż u dorosłych. U dorosłych z kolei będą inne np. wśród młodych mam czy kobiet po menopauzie.

Jeżeli mamy wątpliwości jak komponować dietę, warto skonsultować się z dietetykiem, który pomoże stworzyć wartościowy jadłospis dopasowany do wieku i upodobań smakowych.

Jeżeli przydarzy nam się upadek, kiedy powinniśmy udać się do specjalisty?

KS: Czasami to, co wydaje nam się „zwykłym” skręceniem kostki, może okazać się poważnym urazem więzadeł lub kości. Pacjenci często bagatelizują pierwsze objawy i próbują jakoś „rozchodzić” uraz. Ważne jest, aby jak najszybciej po urazie, nawet gdy jeszcze nie boli, obłożyć miejsce lodem. Gdy ból i obrzęk stawu narasta, a poruszanie staje się coraz trudniejsze, należy udać się do ortopedy celem kontroli.

Dziękuję za rozmowę. W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do konsultacji z naszym specjalistą.

Rozmawiała: Eunika Bogucka

Zdjęcie: pexels.com

Artykuły powiązane:

Nasz blog "Promocja Zdrowia" ma charakter edukacyjno-informacyjny, ale nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby prezentowane artykuły były poprawne merytorycznie i aktualne, jednak wszelkie decyzje związane z przebiegiem leczenia należą do lekarza oraz pacjenta i powinny być podejmowane po konsultacji ze specjalistą. Zachęcamy do kontaktu z naszymi lekarzami. Nie ponosimy odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.